Usługi

Komiks w reklamie

W chwili obecnej komiks stanowi narzędzie wykorzystywane z powodzeniem do promocji produktów i usług. Najczęściej są to krótkie historie (tzw. omic strip), które operują maksymalnie kilkoma kadrami w celu przekazania właściwej treści reklamowej. Mają one tę zaletę, że w sposób szybki i przyciągający uwagę – przekazują esencjonalny komunikat. Dzięki temu dobrze nadają się do umieszczania na billboardach, plakatach, szyldach i opakowaniach.

Obecnie reklama wykorzystuje komiksy na kilka sposobów. Najpowszechniejszym przykładem jest np. faza projektowania klasycznych reklam telewizyjnych, gdzie przed rozpoczęciem produkcji przygotowuje się sekwencje scen jako tzw. storyboard. Pojawiają się jednak również komiksy specjalnie z myślą o celach reklamowych, gdzie historia obrazkowa stanowi główny nośnik przekazu marketingowego. Komiksy takie często funkcjonują jako autonomiczne opowieści, rozgrywające się w unikalnym uniwersum, gdzie właściwa reklama jest raczej „lokowana” i opowiada się o niej trochę mimochodem – snując właściwą fabułę.

Oczywiście efekty wykorzystania komiksów w celach reklamowych zależą w znacznej mierze od talentu twórcy. Dość często są to niestety artystyczne porażki. Zdarzają się jednak pewne wyjątki. Jednym z najsłynniejszych przykładów jest komiks Popeye. Opowiadał on historię marynarza – zawadiaki, który dzięki szpinakowi zyskiwał nadludzką siłę. Oczywiście sponsorem tego komiksu był producent szpinaku.

Rodzimym przykładem komiksu zaangażowanego w celach reklamowych może być seria ilustracji przygotowanych dla Telekomunikacji Polskiej, które prezentowały znanych filmowych bohaterów (Kmicic, Królewna Śnieżka itp.). Wszystkie ilustracje łączył rzecz jasna aparat telefoniczny. Pojawiał się tu charakterystyczny dla komiksu „dymek” – w którym pojawiała się znany cytat takiego bohatera.

Oczywiście nie brakuje też złych przykładów (Kron, Super Chruper kontra Tabloidzi itp.) Historia pokazuje, iż dobry komiks reklamowy musi być subtelny a sama reklama powinna dokonywać się mimochodem tak jak subtelne lokowanie produktu w filmie (np. główny bohater porusza się autem określonej marki, lecz sam rekwizyt w postaci auta nie stanowi głównego tematu fabuły a jedynie element uzupełniający).

Przykładem dobrego komiksu reklamowego jest historia obrazkowa wydana z okazji 100 urodzin Citroena. Komiks opowiada prawie zupełnie oderwaną od wątków reklamowych historię science-fiction, pełną wyobraźni i doskonałych ilustracji. Akcenty reklamowe, przejawiają się tylko w dwóch momentach. Po pierwsze bohaterowie przemieszczają się jednym z modeli Citroena. Po drugie – sekwencja ruchu srebrnych bloków, które wykonując w atmosferze planety dziwny taniec – układają się w logo firmy.

Przykładem rodzimego twórcy komiksowego wykonującego nietypowe zlecenia, w tym również z zakresu reklamy jest Michał Świderek i jego SaltoMortale.pl

More in Usługi

You may also like

Leave a reply